РУС БЕЛ ENG

Личный кабинет Шульгиной Ю.А.

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

Уважаемые коллеги!

Вашему вниманию предлагаются авторские ролевые игры по темам, которые изучаются на уроках английского языка на II ступени общего среднего образования. Представленные ролевые игры построены на ситуациях реального общения обучающихся, в которых они смогут не только играть, но и «проживать» чувства и эмоции, увидеть ситуацию со стороны, а также повысить свою речевую компетенцию. Социальная значимость ролевых игр обусловлена тем, что в процессе решения определенных задач формируется не только речевая компетенция, но и развиваются коллективные формы общения.

Успешное применение ролевых игр требует от учителя правильного подхода к их организации, учета их индивидуальных особенностей, знание и учет психолого-педагогической характеристики класса. Ролевая игра находит отклик у учащихся, так как она моделирует межличностное общение. При проведении игры обучающиеся оказываются в ситуации, когда они вынуждены вступать в контакт: сказать что-либо, спросить, выяснить, таким образом иностранный язык становится актуальным средством общения.

К каждой изучаемой теме разработаны и представлены ролевые игры, которые можно использовать на уроке, менять, добавлять к ним что-то своё новое, исходя из уровня сформированности речевой компетенции учащихся.

Не стоит забывать, что ролевые игры нужно использовать систематически, применение их на уроках должно быть целесообразно и не должно перегружать обучающихся. Применяя ролевые игры, помните, что эффективными они будут только тогда, когда вы создадите благоприятную и эмоциональную атмосферу для коммуникации обучающихся.

 

Шульгина Юлия Александровна,

учитель английского языка

ГУО «Средняя школа № 4 г.Осиповичи»

 

Система работы с ролевыми играми в V-IXклассах

Тема

Ролевая игра

Задания учебного пособия

Авторские разработки

V КЛАСС

SCHOOL HOLIDAYS: THINGS TO DO

Ex.1 p. 6-17 and ex.3a p.20-21

Role-play “Summer Fun”

SCHOOL HOLIDAYS: THINGS TO DO

Lesson 5

Role-play “Dreamland Amusement Park”

 

DO YOU LIKE TV?

Lesson 2

Talk show “Favourite programme”

HOLIDAYS

Lesson 3

Talk show “Holiday Calendar”

BE HEALTHY

§     Ex.1a p.7-8 and ex.2a p.8-9;

§     Lesson 7

Role-play “At the Doctor’s”

Role-play “Family Meals”

IN THE CITY

Lesson 2

Ex.5a p.37

Talk show “My favourite place in Belarus”

ON THE FARM

Lesson 5

Role-play “Mogilev Zoo”

 

OUR WONDERFUL WORLD

Lesson 11

Talk show “My Island”

VI КЛАСС

SUMMER HOBBIES

Ex.6, p.6 a) Use the questions from ex. 4 to interview your partner.

b) Report to the group.

Role-play “Favourite Summer Camp”

 

NATURE AND WILDLIFE AT HOME AND ABROAD

Lesson 6

Role-play “In the travel agency”

BELARUS – MY FAIR LAND

Lesson 2

Role-play “Communications with the Scotsman”

STORIES IN BOOKS AND FILMS

Ex.4, p.109. a) Read and listen to the Christmas story. Whywas Christmas magic for Henry?

b) In groups of four, tell the story. You are Henry, Elaine, Pat or Maureen.

c) What good things can you do to people around you?

Role-play “A trip to Tintagel”

HELPING AROUND THE HOUSE

Ex.6, p.134. a) Discuss the questions.

b) Talk in pairs. Have youever had an accident at home?What happened?

Role-play “Household chores”.

ARE YOU A FOODIE?

Lesson 2

Role-play “A Marmalade Expert”

SCHOOL: BELLS AND BREAKS

Lesson 6

Role-play “Interview with an excellent student”

A BOOK OR A FILM?

Lesson 2

Role-play “Harry Porter Fan”

 

HOBBIES AND HOLIDAYS

Lesson 8

Role-play “Favourite sports”

 

VII КЛАСС

APPEARANCE

Lesson 5

Role-play “At the hairdresser’s”

SHOPPING

Lesson 3, 4

Role-play “At the Department store”

 

SHOPPING

Lesson 6

Role-play “Shopping”

SPORT

Lesson 5

 

Role-play “Interview with famous Belarusian sportsmen”

TRAVELLING BACK IN TIME

Lesson 9

Role-play “Visiting the Brest Fortress”

TOWN AND VILLAGE

Lesson 5

Role-play “Sarah’s House”

 

TRAVELLING TO WORLD CAPITALS

Lesson 2

Role-play “A Geography Class”

 

FROM AUSTRALIA TO BELARUS

Lesson 9

Role-play “A Talk to a Pen Pal”

 

ENGLISH

Lesson 6

Role-play “Why to Learn English?”

VIII КЛАСС

THE BEGINNING OF

UK'S TRADITIONS

Ex.6, p.15. Imagine you are in Britain and are asked different questions about Belarus (Lessons 1–3). Role-play the talk.

Role-play “First Visit to Belarus”

 

SCHOOL IS NOT ONLY LEARNING

Lesson 2, 3

Role-play “Welcome to My School”

 

MEALS

Lesson 5

Talk show “Food around the world”

MONEY

Lesson 4

Role-play Radio programme “How to budget”

BRITAIN AND BELARUS AROUND THE CALENDAR

Lesson 1

Role-play “What do you celebrate?”

 

VERY TRADITIONAL BRITAIN

Ex.3a, p.163. Role-play. Natalie and her family are going to take Alesya to oneof these gardens. Work in groups. Divide the roles. Each of youchooses one garden you’d like to visit and gets ready to explain whyyou should go there: 1) what you can fi nd there, 2) when it’s open,3) where it’s situated, 4) what you think of this garden, 5) what else

you can see in the location, 6) what else you can do there.

Role-play “Renting a Car in Britain”

 

MUSIC

Lesson 8

 

Role-play “Radio 1 with DJ Mix”

THERE’S NO LIFE WITHOUT BOOKS

Lesson 5

Role-play “My Favourite American Book”

 

CINEMA

Lesson 4, 5

Role-play “Avengers Movie”

 

IX КЛАСС

FAMILY RELATIONSHIPS

Ex. 2a, p. 23-24

 

Role-play “A TV talk show”

INTERPERSONAL RELATIONSHIPS

Ex. 4, p. 45

 

Role play “The main secret of a true friendship”

A HEALTHY LIFESTYLE

Lesson 3

Role-play “At the doctor’s”

FASHION

Lesson 3

Role-play “At a Shop”

FASHION

Lesson 4

 

Role-play “An interview with Vivienne”

FASHION

Lesson 4

Role-play “Talk Show “School Uniform”

 

WEATHER AND CLIMATE

Lesson 2

 

Role-play “First Day at International Weather Camp”

WEATHER AND CLIMATE

Ex.2a, p.122-123

 

Role-play “My Favourite Weather”

WEATHER AND CLIMATE

Lesson 3

 

Role-play “The Storm of 2016”

WEATHER AND CLIMATE

Ex.4a, p.148-150

 

Role-play “A Talk at the International Weather Camp”

LEISURE TIME

Lesson 3

 

Role-play “Visiting Belarusian Museums”

 

LEISURE TIME

Lesson4

 

Role-play “Bossaball”

 

MEANS

OF COMMUNICATION

Lesson 4

 

Role-play “How to Be Safe Online”

MEANS

OF COMMUNICATION

Ex.5, p.159-160

 

Role-play “Internet Addiction”

MEANS

OF COMMUNICATION

Lesson 7

 

Role play “Generation Talk about Phones”

SCHOOL MATTERS

Ex.2, p.246-248

 

Role-play “Helpline”

SCHOOL MATTERS

Lesson 4

 

Role play “Homeroom: Exam Fever”

 

Разработка ролевых игр в V-IXклассах

V КЛАСС

VI КЛАСС 

VII КЛАСС 

VIII КЛАСС 

IX КЛАСС 

 

«Путешествуем по Осиповичам»

 

Эта ролевая игра разработана в рамках мероприятий, посвященных году малой Родины, для внеклассного мероприятия. Проведение этой игры происходило в несколько этапов:

1 этап – была организована экскурсия по достопримечательностям города и района;

2 этап – обсуждение информации, полученной в ходе экскурсии;

3 этап – проведение ролевой игры для развития умений письменной речи. Учащимся была предложена ситуация: «Вы - репортеры. Вам нужно опросить подростков и выяснить, что они знают о достопримечательностях родного города. Продумайте и запишите вопросы, которые будете задавать. Если они не дадут ответ - подготовьте материал на английском языке для школьной газеты, описывая памятные места г. Осиповичи и Осиповичского района».

4 этап – проведение ролевой игры для развития умений диалогической и монологической речи. Учащимся были предложены карточки-иллюстрации с достопримечательностями города и района. Их задача была выполнить задание, предложенное в карточке: описать место и рассказать студентам, приехавшим по обмену, почему Осиповчане гордятся этим местом, задать друг другу уточняющие вопросы.

 

Cards to hand out

 

 

Your favourite place in Osipovichi is Aqua Park “The Pearl”. Say why you like it, what teenagers can do there and why it can be popular with the guests of our town.

 

 

Your grandma’s favourite place in Osipovichi is The Red Church. Say why she likes it, when your family go there and why it can be popular with the guests of our town.

Your grandad’s favourite place in Osipovichi is Marshal Zhukov’s House. Say why he likes it, why the locals are proud of it and why it can be popular with the guests of our town.

 

Your grandad’s favourite place in Osipovichi is the Alley of Heroes. Say why he likes it, why the locals are proud of it and what the guests of our town can see there.

Your favourite place in Osipovichi District is the local Museum. Say why you like it and why it can be popular with the guests of our town.

 

Your English teacher’s favourite place in Osipovichi is the Railway Station. Say why she likes it and why the locals are proud of, mention its history.

Your favourite place in Osipovichi District is the monument to Krylovich. Don’t name it, describe it and let your classmates guess it. After they guess the place, invite them to ask you questions about Krylovich and be prepared to answer them. Check the text from your homework for information.

Your History teacher’s favourite place in Osipovichi District is Svisloch Castle. Say why she likes it, why the locals are proud of it and why it can be popular with the guests of our town.

Your Belarusian language teacher’s favourite place in Osipovichi District is Daraganava Museum. Say why she likes it, why the locals are proud of it and why it can be popular with the guests of our town.

 

Your friends’ favourite place in Osipovichi is the monument to the locomotive. Say why they like it, why the locals are proud of it and how old it is.

 

«Подготовка к ЦТ» — «Разделительные вопросы. Как избежать ошибок в тестах»

 
 

 

Tag Questions.htm

Conditionals

Conditionals.htm

Type 2.htm

Type 2 Conditional Test.htm

Type 3 Conditional Test.htm

поделиться в: