ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Уважаемые коллеги!
Вашему вниманию предлагаются авторские ролевые игры по темам, которые изучаются на уроках английского языка на II ступени общего среднего образования. Представленные ролевые игры построены на ситуациях реального общения обучающихся, в которых они смогут не только играть, но и «проживать» чувства и эмоции, увидеть ситуацию со стороны, а также повысить свою речевую компетенцию. Социальная значимость ролевых игр обусловлена тем, что в процессе решения определенных задач формируется не только речевая компетенция, но и развиваются коллективные формы общения.
Успешное применение ролевых игр требует от учителя правильного подхода к их организации, учета их индивидуальных особенностей, знание и учет психолого-педагогической характеристики класса. Ролевая игра находит отклик у учащихся, так как она моделирует межличностное общение. При проведении игры обучающиеся оказываются в ситуации, когда они вынуждены вступать в контакт: сказать что-либо, спросить, выяснить, таким образом иностранный язык становится актуальным средством общения.
К каждой изучаемой теме разработаны и представлены ролевые игры, которые можно использовать на уроке, менять, добавлять к ним что-то своё новое, исходя из уровня сформированности речевой компетенции учащихся.
Не стоит забывать, что ролевые игры нужно использовать систематически, применение их на уроках должно быть целесообразно и не должно перегружать обучающихся. Применяя ролевые игры, помните, что эффективными они будут только тогда, когда вы создадите благоприятную и эмоциональную атмосферу для коммуникации обучающихся.
Шульгина Юлия Александровна, учитель английского языка ГУО «Средняя школа № 4 г.Осиповичи» |
Система работы с ролевыми играми в V-IXклассах
Тема |
Ролевая игра |
|
Задания учебного пособия |
Авторские разработки |
|
V КЛАСС |
||
SCHOOL HOLIDAYS: THINGS TO DO |
Ex.1 p. 6-17 and ex.3a p.20-21 |
Role-play “Summer Fun” |
SCHOOL HOLIDAYS: THINGS TO DO |
Lesson 5 |
Role-play “Dreamland Amusement Park”
|
DO YOU LIKE TV? |
Lesson 2 |
Talk show “Favourite programme” |
HOLIDAYS |
Lesson 3 |
Talk show “Holiday Calendar” |
BE HEALTHY |
§ Ex.1a p.7-8 and ex.2a p.8-9; § Lesson 7 Role-play “At the Doctor’s” |
Role-play “Family Meals” |
IN THE CITY |
Lesson 2 Ex.5a p.37 |
Talk show “My favourite place in Belarus” |
ON THE FARM |
Lesson 5 |
Role-play “Mogilev Zoo”
|
OUR WONDERFUL WORLD |
Lesson 11 |
Talk show “My Island” |
VI КЛАСС |
||
SUMMER HOBBIES |
Ex.6, p.6 a) Use the questions from ex. 4 to interview your partner. b) Report to the group. |
Role-play “Favourite Summer Camp”
|
NATURE AND WILDLIFE AT HOME AND ABROAD |
Lesson 6 |
Role-play “In the travel agency” |
BELARUS – MY FAIR LAND |
Lesson 2 |
Role-play “Communications with the Scotsman” |
STORIES IN BOOKS AND FILMS |
Ex.4, p.109. a) Read and listen to the Christmas story. Whywas Christmas magic for Henry? b) In groups of four, tell the story. You are Henry, Elaine, Pat or Maureen. c) What good things can you do to people around you? |
Role-play “A trip to Tintagel” |
HELPING AROUND THE HOUSE |
Ex.6, p.134. a) Discuss the questions. b) Talk in pairs. Have youever had an accident at home?What happened? |
Role-play “Household chores”. |
ARE YOU A FOODIE? |
Lesson 2 |
Role-play “A Marmalade Expert” |
SCHOOL: BELLS AND BREAKS |
Lesson 6 |
Role-play “Interview with an excellent student” |
A BOOK OR A FILM? |
Lesson 2 |
Role-play “Harry Porter Fan”
|
HOBBIES AND HOLIDAYS |
Lesson 8 |
Role-play “Favourite sports”
|
VII КЛАСС |
||
APPEARANCE |
Lesson 5 |
Role-play “At the hairdresser’s” |
SHOPPING |
Lesson 3, 4 |
Role-play “At the Department store”
|
SHOPPING |
Lesson 6 |
Role-play “Shopping” |
SPORT |
Lesson 5
|
Role-play “Interview with famous Belarusian sportsmen” |
TRAVELLING BACK IN TIME |
Lesson 9 |
Role-play “Visiting the Brest Fortress” |
TOWN AND VILLAGE |
Lesson 5 |
Role-play “Sarah’s House”
|
TRAVELLING TO WORLD CAPITALS |
Lesson 2 |
Role-play “A Geography Class”
|
FROM AUSTRALIA TO BELARUS |
Lesson 9 |
Role-play “A Talk to a Pen Pal”
|
ENGLISH |
Lesson 6 |
Role-play “Why to Learn English?” |
VIII КЛАСС |
||
THE BEGINNING OF UK'S TRADITIONS |
Ex.6, p.15. Imagine you are in Britain and are asked different questions about Belarus (Lessons 1–3). Role-play the talk. |
Role-play “First Visit to Belarus”
|
SCHOOL IS NOT ONLY LEARNING |
Lesson 2, 3 |
Role-play “Welcome to My School”
|
MEALS |
Lesson 5 |
Talk show “Food around the world” |
MONEY |
Lesson 4 |
Role-play Radio programme “How to budget” |
BRITAIN AND BELARUS AROUND THE CALENDAR |
Lesson 1 |
Role-play “What do you celebrate?”
|
VERY TRADITIONAL BRITAIN |
Ex.3a, p.163. Role-play. Natalie and her family are going to take Alesya to oneof these gardens. Work in groups. Divide the roles. Each of youchooses one garden you’d like to visit and gets ready to explain whyyou should go there: 1) what you can fi nd there, 2) when it’s open,3) where it’s situated, 4) what you think of this garden, 5) what else you can see in the location, 6) what else you can do there. |
Role-play “Renting a Car in Britain”
|
MUSIC |
Lesson 8
|
Role-play “Radio 1 with DJ Mix” |
THERE’S NO LIFE WITHOUT BOOKS |
Lesson 5 |
Role-play “My Favourite American Book”
|
CINEMA |
Lesson 4, 5 |
Role-play “Avengers Movie”
|
IX КЛАСС |
||
FAMILY RELATIONSHIPS |
Ex. 2a, p. 23-24
|
Role-play “A TV talk show” |
INTERPERSONAL RELATIONSHIPS |
Ex. 4, p. 45
|
Role play “The main secret of a true friendship” |
A HEALTHY LIFESTYLE |
Lesson 3 |
Role-play “At the doctor’s” |
FASHION |
Lesson 3 |
Role-play “At a Shop” |
FASHION |
Lesson 4
|
Role-play “An interview with Vivienne” |
FASHION |
Lesson 4 |
Role-play “Talk Show “School Uniform”
|
WEATHER AND CLIMATE |
Lesson 2
|
Role-play “First Day at International Weather Camp” |
WEATHER AND CLIMATE |
Ex.2a, p.122-123
|
Role-play “My Favourite Weather” |
WEATHER AND CLIMATE |
Lesson 3
|
Role-play “The Storm of 2016” |
WEATHER AND CLIMATE |
Ex.4a, p.148-150
|
Role-play “A Talk at the International Weather Camp” |
LEISURE TIME |
Lesson 3
|
Role-play “Visiting Belarusian Museums”
|
LEISURE TIME |
Lesson4
|
Role-play “Bossaball”
|
MEANS OF COMMUNICATION |
Lesson 4
|
Role-play “How to Be Safe Online” |
MEANS OF COMMUNICATION |
Ex.5, p.159-160
|
Role-play “Internet Addiction” |
MEANS OF COMMUNICATION |
Lesson 7
|
Role play “Generation Talk about Phones” |
SCHOOL MATTERS |
Ex.2, p.246-248
|
Role-play “Helpline” |
SCHOOL MATTERS |
Lesson 4
|
Role play “Homeroom: Exam Fever” |
Разработка ролевых игр в V-IXклассах
V КЛАСС
VI КЛАСС
VII КЛАСС
VIII КЛАСС
IX КЛАСС